Okej att flytta stolpar?

Har du hängt med i den senaste veckans mediarapportering från Allsvenskan har du förmodligen inte missat IFK Göteborgs Kim Christensen flyttande av stolpar i matchen mot Örebro.

Har du mot för modan gjort det finns artiklar från DN att läsa här och här, samt från Aftonbladet här och här.

Jag måste erkänna att jag vid några tillfällen i mina yngre år försökt flytta in stolparna för att göra målet mindre. Kanske inte så grovt eller systematiskt som IFK-målvakten i det här fallet, men ändå. Inte alla planer har mållinjer med små streck som utmärker var stolparna exakt ska stå, varför det är svårt att veta om stoplarna står precis rätt. Detta eftersom många målburar är mer eller mindre möjliga att "rucka" på.



Jag kommer ihåg att jag tänkte något i stil med att "vem säger att inte just de här stolparna står några centimeter för långt ut åt sidorna? Domaren mäter ju inte precis avståndet mellan stolparna innan match. Lika bra jag slår hälen i dem några ggr så kanske en boll som gått stolpe in istället går stolpe ut."

Rätt eller fel?














Ja, vi är nog alla överens om att målet ska var så brett som reglerna säger (7,32m för 11-manna). Vi är nog också överens om att båda målen ska vara lika stora. Allt annat vore såklart regelvidrigt. Men samtidigt är faktum att alla spelare alltid har gjort och kommer att göra sitt yttersta för att påverka sin och lagets prestation positivit. Vi har fått vänja oss vid allt ifrån att spelare som tilldömts frispark flyttar fram bollen när domaren vänder ryggen till, eller att inkastaren stjäl meter och ofta gör inkastet alldeles för långt ifrån där bollen verkligen passerade sidlinjen.

Frågan om vad som är okej är allt annat än svartvit. Frågan är väl egentligen bara var gränsen går.

Eller vad tycker du?

Fredrik Lindeborg

Kommentarer
Postat av: OG

"It ain't a crime 'till you get caught", ungefär så ser jag på det.



För mig har det varit en självklarhet att när jag kommer till mitt mål inför en match eller inför andra halvlek att sparka in stolparna en bit. Lika stor självklarhet som att sparka ut dem när jag går där ifrån. Det är helt enkelt en del av min rutin före matchen, ungefär som att sätta på höger sko före vänster sko.



Debatten har enligt mig blivit alldeles för stor. Fenomenet med att flytta ut och in stolpar är inte nytt och är för mig en del av spelet.

2009-10-04 @ 19:41:52
Postat av: Fredrik Lindeborg

Jag håller med dig om att debatten vuxit från en höna till en fjäder. Ska man bestraffa stolpflyttningar med varning får man se till att varna alla som "stjäl meter" vid frisparkar eller inkast också, om du frågar mig...

2009-10-10 @ 11:04:23
URL: http://malvaktsbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0